Mieszkanka powiatu nowodworskiego oszukana na 100 tys. zł
Przebieg zdarzenia
Do zdarzenia doszło 24 listopada. Do 26 letniej mieszkanki powiatu nowodworskiego zadzwonił mężczyzna mówiący z obcym akcentem. Przedstawił się jako pracownik banku i twierdził, że ktoś rzekomo próbował zaciągnąć na jej dane kredyt. Gdy kobieta zaprzeczyła, rozmówca rozpoczął działania manipulacyjne.
Rozmówca przełączył ją do drugiej osoby podającej się za pracownicę banku. Ta poleciła, aby kobieta przez cały czas pozostawała na linii i udała się do placówki banku. Twierdzono, że konieczne jest tzw. wyzerowanie zdolności kredytowej w celu zabezpieczenia danych.
W placówce banku kobieta zaciągnęła maksymalny dostępny kredyt w wysokości 100 000 zł. Po opuszczeniu placówki oszuści nakłonili ją do wpłacenia całej sumy do wskazanego wpłatomatu, podając kody BLIK, dzięki którym dokonano transakcji. Rozmowa z oszustami trwała około siedmiu godzin, podczas których kobieta była stale kontrolowana i pod silną presją.
Reakcja i postępowanie
Gdy kobieta zorientowała się, że została oszukana, pieniądze były już przekazane. Policja prowadzi postępowanie w tej sprawie. Funkcjonariusze apelują o ostrożność i informują, że w podobnych sytuacjach należy natychmiast rozłączyć się i skontaktować z oficjalną infolinią banku.
Apel Policji
Pracownik banku nigdy nie poprosi o zaciągnięcie kredytu wypłatę gotówki lub jej wpłatę do wpłatomatu. Policja i prokuratura nie prowadzą działań wymagających przekazywania pieniędzy. Nie wierz w rzekome tajne akcje i procedury bezpieczeństwa. W przypadku niepokojącej rozmowy rozłącz się i zadzwoń na oficjalną infolinię banku. Przerywaj rozmowy w których rozmówca wywiera presję czasu. Nie pozostawaj na linii przez wiele godzin z osobą której nie znasz. - Policja
Jak weryfikować konsultanta banku
Wielu operatorów bankowych wprowadziło funkcję potwierdzania tożsamości konsultanta poprzez aplikację mobilną. Podczas rozmowy można poprosić o przesłanie wizytówki, która wyświetli się w oficjalnej aplikacji banku. Oszuści nie mają możliwości wysyłania takiego potwierdzenia. Jeśli konsultant nie może potwierdzić swojej tożsamości tą metodą, należy przerwać rozmowę i skontaktować się bezpośrednio z bankiem.
źródło informacji: KPP w Nowym Dworze Gdańskim / policja.pl









